søndag 30. januar 2011

Frisk start på uka!


God mandag! Her
kommer oppskrifter på to juicer og en smoothie jeg laget forrige uke. Ananasjuicen ble helt fantastisk med ingefær, det er en kombinasjon jeg kommer til å gå for igjen! Anbefales! Jeg kjøper ikke vanlig juice lengre, da jeg heller vil få i meg dagens fruktsukker-dose gjennom frisk frukt og hjemmelaget juice. Jeg er veldig fornøyd med den byttehandelen, spesielt siden jeg er bortimot avhengig av fruktsalaten min til frokost! Bildene viser fra venstre: søndagssmoothie før den får seg en tur i blenderen, grønn frokostjuice og frisk ananasjuice.

Søndagssmoothie
1 banan

Frosne bjørnebær

2 kiwi

en neve linfrø
En dæsj vann

en skvett 40x aloe vera

en stor ss smeltet extra virgin kokosolje


Grønn frokostjuice

3 pærer

1 eple

2 kiwi

1/2 sitron

2 cm ingefær
to store never spinat

Frisk ananasjuice
1 Ananas

1/4 sitron

2 cm ingefær

Ananas:
Jeg tenkte å skrive litt om ananasen, da den plutselig har blitt en juicefavoritt! Ananas er en god vitamin C-kilde, og inneholder i tillegg kobber, mangan og B-vitaminet folat. Ananas er svært rikt på antioksidanter og inneholder bromelain, som stimulerer proteinfordøyelsen. Dette stoffet spalter ned proteiner i kjøtt, og letter dermed jobben for magen dersom du spiser kjøtt, fisk eller annen proteinrik mat.

Bromelain reduserer i tillegg betennelsesnivået i kroppen og forebygge bla. kreft. I gamle dager ble ananas brukt i direkte sårheling, og krigere i sydlige strøk la ananas direkte på såret og forbandt det med ananasbladene. Ikke bare er ananas betennelseshemmende, men det hjelper også blodet å koagulere.

Selv om du ikke skal ut i krigen, er det bare å fråtse i denne antioksidant-bomben. Den er utelukkende sunn, frisk og deilig i juice! Man finner størst konsentrasjon av bromelain i kjernen av ananasen, og denne får man i seg best gjennom juice, da den er litt for hard til å spise direkte.

Vel bekomme! Håper disse styrkedrikkene inspirer deg til å lage massevis av gode juicer og smoothier denne uka!

8 kommentarer:

  1. Mmmm, jeg elsker ananas! Jeg hadde også ingefær sammen med ananas (og masse annet) i smoothie i forrige uke, det var utrolig godt :) Juiceprsse er øverst på ønskelista til bursdagen min vet jeg :P

    SvarSlett
  2. Herlige bilder!! Jeg også elsker ananas! Jeg digger ferskpresset juice!

    SvarSlett
  3. Kanskje jeg skulle lage noe av de kiwiene jeg kjøpte forrige uke.. jeg har ikke presse, bare blender. Startet så fint med blodappelsin og kiwi hver dag men så ble jeg lei :/

    Men juice/smoothie er utrolig godt. Større kjøkken og penger så skal jeg ha juicepresse.

    Artig fakta om ananas - skal huske det om jeg skal i krigen! haha!

    SvarSlett
  4. Ananas er vår beste venn! :) Og juice. Og ingefær. Alle burde ha sin egen juicepresse! Jeg tror det er en populær julegave, det er kanskje noe man kan ønske seg? :)

    SvarSlett
  5. Juicer du ananasen med skall?

    SvarSlett
  6. Nei, skallet må skjæres av! :)

    SvarSlett
  7. Og jeg som har vært så skeptisk til ananas. Jeg mener at alt som smaker litt for godt umulig kan være bra å spise for mye av(kan jo ikke være sunt OG godt samtidig), så jeg har begrenset inntaket av ananas. Men når du skriver så fint om den kan jeg jo ikke lenger la være. ;)

    SvarSlett
  8. Frk.kraft: Ananasen er vår venn! :)) Men hvis jeg spiser for mange biter av den blir jeg sår i munnen :/ Men i juiceform går det greit!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.