søndag 16. januar 2011

Spirepose


I går trengte jeg litt retail therapy, så jeg kjøpte meg en spirepose. Jeg kan ingen verdens ting om spiring og spirer, men jeg vet at jeg vil spise mer av det! Så jeg har googlet litt, og fant en god bruksanvisning hos
Sana Bona. Det er ikke alt som kan spires i en spirepose, siden det ikke kommer sollys til, men noe av det som kan spires i posen er: grønne erter, adzuki bønner, linser, spelt, harde hvetekorn, chiafrø, kikerter, soyabønner, mungbønner, kamut, myk hvete og solsikkefrø. Hos Anette fant jeg en god fremgangsmåte på å spire quinoa, og siden jeg hadde det i hylla bestemte jeg meg for å prøve det. Jeg er halveis i prosessen nå, og kan se små spirer kikke frem. Jeg vet ikke hvordan de blir til slutt, men jeg regner med at det blir litt prøving og feiling i begynnelsen. Grønne erter skal visst være veldig enkelt å få til, så da tror jeg at det blir det neste spireprosjektet. Har du brukt spirepose? Hvordan gikk det? Og hva spirte du?

4 kommentarer:

  1. Spennende! Hvor mye kostet den?

    SvarSlett
  2. 140 kroner. Tror den er billigere på nettet, men men. Det ser ut til å spire i posen min, men jeg er livredd for å spise noe som har blitt muggent uten at jeg har forstått det selv! :D

    SvarSlett
  3. Spirepose! Så smart! Jeg har spiret i norgesglass. Det hele foreløp seg ganske vanskelig, for jeg fant ikke gasbind som jeg skulle sile vannet gjennom. Så jeg brukte en sil. Det ble for det meste tungvint og slitsomt, så jeg liker helt klart sånt som forenkler ting for meg. Jeg er spent på fortsettelsen på spiringen di. :)

    SvarSlett
  4. frk.kraft: Dette var kjempeenkelt! Det kommer eget innlegg om mine første spirer snart, så får du se. Kan tippe at dette gjør det lettere å spire, enn et norgesglass :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.