tirsdag 11. januar 2011

Gojipudding


Jeg fant en nydelig oppskrift i
Supermat-boken av Trine Berge og Sara Chacko. Det er en gojibærpudding, som er deilig og mettende, samtidig som at den er søt. Mat og dessert i samme måltid, det er ikke verst? Det er brukt agavenektar, men det har egentlig ganske høy GI. Som regel erstatter jeg agave med yacon, men denne gangen brukte jeg det, da jeg har en diger flaske som jeg nesten må få brukt opp. Jeg kan tenkte meg at det funker fint med alle typer naturlig søtning.

Gojipudding

100 g gojibær som har vært bløtlagte i en times tid.

2 avocadoer
2 ss extra virgin kokosolje
2 ss agavenektar
2 ss kokosmel
saft av en stor sitron.

Kjør ingrediensene sammen i en foodprocessor, til massen er glatt og fin. Her kan du spe på litt med vannet bærene har vært bløtlagt i. Hell puddingen i en bolle og la den stå til avkjøling. Dekorer med gojibær på toppen.

Jeg kan tenke meg at denne blir deilig med litt andre bær i også! Og neste gang skal jeg ha et dryss kakaonibs på toppen. Nam! Sunne fettsyrer fra avocadoen, sammen med helsebringende gojibær er en fin miks. Her er det jeg har skrevet om gojibær tidligere:


Gojibær
er jo som kjent en superbær, og er en av de matvarene med høyest innhold av antioksidanter. De er også stappfulle av C-vitaminer, B-vitaminer, E-vitaminer, jern, betakaroten, aminosyrer og mineraler. Gojibær kan bl.a være bra for å styrke fordøyelsen og for å styrke blodsirkulasjonen. Det er godt mot stress, bedrer immunforsvaret og gir styrke og energi. Blant annet! Gojibær er mye brukt i Kina, Mongolia og Tibet, og mange av de som har gojibær i dietten blir ofte ualminnelig gamle.

Jeg har hatt en skikkelig gojiperiode nå! Nå har jeg fått smaken på denne puddingen,
gojibær på fruktsalaten, og goijbær med i matpakka. Nå regner jeg med at jeg holder meg superfrisk, og blir supergammel! ;) Hva bruker du gojibær til?

5 kommentarer:

  1. Spennende! Jeg er litt skeptisk til konsistensen, men skal nok prøve så fort jeg får gojibærene mine fra iHerb ;) Jeg har ikke vært særlig gojibær-fan tidligere (mulig fordi jeg bare har kjøpt en billig type på innvandrerbutikk, har hørt det er store kvalitetsforskjeller?) men fikk til slutt litt dilla på de likevell, og da for det meste i te. Skal prøve de i salat også, det hørtes godt ut :)

    SvarSlett
  2. Den skal jeg prøve i neste uke! Har boken men har lånt den bort, men får den snart tilbake :-)

    SvarSlett
  3. Bente: Ja, konsistensen er ikke helt "pudding", men mer mos. Gojimos. Men godt alikevel! Jeg synes den ble bedre å spise når jeg hadde en neve gojibær på toppen, som fortsatt var harde. Da var det litt tyggemotstand også :)
    Silje: Ja, den er skikkelig god, og veldig enkel! Gled deg :)

    SvarSlett
  4. Ser godt ut :) Har tenkt lenge på å lage goji pudding, men så har man manglet det ene og det andre. Heldigvis så har jeg det aller meste nå.
    Håper jeg får tak i boken snart, mange har sagt at den er bra :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.