torsdag 6. januar 2011

Hjemmelaget hummus


Et enkelt måltid er hummus og råkost. Hummus kan lages på mange forskjellige måter, men om jeg skal gjøre det kjapt tar jeg:


en boks hermetiserte kikerter

to ss økologisk peanøttsmør
et hvitløksfedd

noen gode dæsjer olivenolje

Kjør med stavmikser. Gulrøtter er en klassiker som tilbehør, sammen med selleri og kålerabi. Råkost er rikt på vitaminer og mineraler, og spesielt C-vitamin har en tendens til å bli borte når du koker grønnsakene. Rå grønnsaker inneholder massevis av fiber, og er med på å holde fordøyelsen i gang, så ikke gammel mat blir liggende igjen i systemet. Flere som spiser mye råkost sier at de får "vasket innsiden", og jeg kan si meg enig i den følelsen! Jeg spiser ofte litt råkost ved siden av frokosten (jeg spiser alltid masse til frokost!), til lunsj eller ved siden av middagen. Om man er nysgjerrig på raw food, kan dette være en fin innfallsvinkel. Jeg har ikke snust så mye på raw food bevegelsen selv, men jeg tilfører gladelig mer rå grønnsaker inn i kostholdet mitt. Sammen med hummus blir man ganske så mett også, av noe som tar 5 minutter å tilberede. Nam!

6 kommentarer:

  1. Jeg elsker hummus! Har en ny variant med supermat som jeg skal legge ut så snart jeg lager den igjen og får tatt bilde;)

    SvarSlett
  2. En skvis sitronsaft skulle det selvfølgelig stå ;)

    SvarSlett
  3. Ah, hummus! <3

    Jeg pleier å ha i en skiv sitronsaft og litt salt og pepper også. Synes det frisker opp litt :)

    SvarSlett
  4. Anita: Gleder meg til å lese oppskriften din mied supermat! Bente: Ja, sitronsaft, salt og pepper må det selvfølgelig være i. Det gikk litt fort i svingene når jeg skrev ned oppskriften min! :)

    SvarSlett
  5. Jeg bruker også sitron i, og tahini!

    SvarSlett
  6. Silje: Ja, det er mange som bruker tahini! Men det er ikke så ofte jeg har det i hus :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.