lørdag 29. januar 2011

Drømmehagen!

...Eller en HAGE blir det kanskje ikke, men noe skal iallefall gro på balkongen min til våren! Så bildene denne gangen er inspirasjon fra nettet, balkongen min ser ikke særlig spennende ut på denne tiden av året. Bildene er fra the Shelby, og viser ei som har en grønnsakshage på en takterasse i New York. Kult, ikke sant? Hun har bier og høner der også, men det blir litt for avansert for meg til å begynne med ;) Jeg har ingen erfaring med å gro noe som helst, så jeg spurte søsteren min om noen enkle tips. Her er det hun kom med:

- Tomat (spesielt cherry tomat), agurk og gulrot er enkle grønnsaker å starte med.
- Sitronmelisse og basilikum er de enkleste urtene å gro.
- Løk er morro å dyrke, men det kan være en idé å starte spiringen i et minidrivhus.

- Sitrusfrukt kan jeg vente med til jeg er mer erfaren!

Jeg gleder meg til å lære mer! Om noen har gode tips, bare kom med de. På Hageglede sin nettside selger de mange typer frø, jeg ser med en gang at jeg vil prøve meg på økologiske lilla gulrøtter (som er den opprinnelige gulrotfargen, tro det eller ei!). Jeg ser også at på Røtter på St. Hanshaugen selger de pakker med økologiske frø, så jeg tror jeg skal ta meg en tur dit og la meg inspirere. Jeg kjenner at jeg lett kan bli revet med her, så det er nok greit å begrense hagedriften til en 4-5 sorter i første omgang? En del planter må snart i jorden om de skal komme opp til våren, så det er ikke for tidlig å begynne planleggingen nå. Deilig å tenke på en solfylt sommerbalkong nå i januar!

2 kommentarer:

  1. Får jeg stor veranda/hageflekk jeg vet står i fred så skal jeg jaggu sette i gang selv!!! Men nå bor jeg i firemannsbolig med en drittunge i, og vi bor i 1.etg... minst en gang hun har klatra opp på verandaen, ofte jeg finner søppel der og... så tørr ikke å sette ut noen planter der nei :P...

    Urter, tomat, tja.. alt som fungerer har jeg lyst å ha :D

    SvarSlett
  2. Ååå, jeg vil også! Vet ikke om det blir i år ettersom vi skal flytte i juli da. Vi får se :) Du må iallefall skrive om hvordan det går med deg, så kanskje jeg lærer litt ;)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.