torsdag 20. januar 2011

Mine første spirer!


Her ser dere mine første spirer! Jeg kjøpte meg som kjent en spirepose her om dagen. Det første jeg prøvde meg på var quinoa, og det gikk over all forventning! quinoa spirer raskt, så etter et par dager var de klar. De smaker litt løkaktig, og er kjempegode på en grov skive med hjemmelaget hummus! Jeg har også hatt de i smoothie, og over laksemiddagen. Nå er spireposen full av grønne erter, og etter et døgn kan jeg se antydninger til en liten hale på de. Dette er kjempespennende, det første jeg gjør om morgenen er å kikke i spireposen min! :)

Jeg har forresten noen andre grønne planer også, nemmelig å utnytte verandaen min litt bedre til våren. Nå vil jeg gro egne urter og grønnsaker der ute, for verandaen ligger varmt og lunt til. Allerede nå bør jeg finne ut hva jeg skal dyrke frem, og handle inn frø. Noen vekster skal nemmelig i jorden så tidlig som februar! Jeg har ikke hatt så veldig grønne fingre tidligere, så jeg vil nok starte med noe som er litt enkelt. Har du noen gode tips til verandahagen min?

4 kommentarer:

  1. Åh! Så spennende:) Jeg trenger også tips om slikt, fikk jo plutselig en veranda når vi byttet leilighet og har store planer om dyrking av diverse;)

    SvarSlett
  2. Ja, da er vi i samme båt! Da kan vi jo gi hverandre litt tips etterhvert som våren kommer :)

    SvarSlett
  3. Agurk. Den vokser fort, noe som er kjempegøy! Også krever den ikke så mye arbeid. :) Jeg hadde grønnsakshage i fjor vår. Og så reiste jeg bort en helg, da kom selvsagt regnet og druknet hele prosjektet. Kjedelig!

    SvarSlett
  4. Da skal jeg prøve agurk! Men jeg lurer på hvor stor potte den må bo i? En 10-liters bøtte? :) Jeg grodde tomat på soverommet mitt når jeg var 16, og den måtte bo i en bøtte. Den nådde helt til taket!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.