onsdag 24. august 2011

Innkjøp på Røtter og kampen mot strekkmerker


Til bursdagen min fikk jeg et gavekort på 1500 kroner på Røtter, som sikkert er Oslos fineste helsekostbutikk! Men jeg handler ikke der så ofte, for det har jeg aldeles ikke råd til. Det blir mer en kosetur i ny og ne for å kjøpe en god te og få inspirasjon til hva jeg kan bestille på iHerb, men nå kunne jeg altså slå meg løs! Jeg valgte noen produkter som jeg hadde bruk for, og noen som bare var kos. Også prøvde jeg å ikke kjøpe så mange ting som jeg uansett kan bestille billig på iHerb!

Man får ikke så veldig mange bærenett for 1500 kroner, men det er litt fordi jeg kjøpte et par dyre produkter også. Jeg kjøpte et par oljer fra Weleda; en mot strekkmerker, og en for å hindre at mellomkjøttet skal revne under fødsel (grøss!!) Men den strekkmerkeoljen er helt fantastisk god! Den er veldig fet og drøy, og inneholder mandelolje, jojobaolje, hvetekimolje, arnikaekstrakt og ekte eteriske oljer. Jeg var forsåvidt fornøyd med kremen fra Burt's Bees, men ble etterhvert veldig lei av lukten! Og oljen fra Weleda er jo enda renere med mindre ingredienser på listen. Den fødselsforberedende oljen skal man ikke begynne å bruke før 34. svangerskapsuke, så den kommer jeg tilbake til. Har du prøvd noen av disse oljene?

13 kommentarer:

  1. au, jeg kjente det reiv fra mellomgulvet og ned når jeg leste om den revningen :-S.. Da håper jeg virkelig at oljen funker for deg :-D hehe..
    Var på røtter sist jeg var i Oslo. Fantastisk fin butikk!

    Jeg har ikke prøvd noen av de oljene, nei, da jeg aldri har vært gravid :-)

    SvarSlett
  2. Ja, det med revningen er skikkelig grøss! Når du kombinerer det med ordet "mellomkjøtt" blir det bare verre :D Skal fortelle på bloggen om oljen virket eller ikke, men jeg håper at jeg slipper å skrive i all offentlighet at jeg revnet i mellomkjøttet mitt, hihi!

    SvarSlett
  3. Etter to svangerskap er min erfaring at det ikke spiller så stor rolle hvilken type krem eller olje du velger. Det viktigste er at man er flink til å smøre seg ofte! Men med tanke på barnets helse er jeg helt enig i at det er fint å velge produkter med kort ingrediensliste. Body Butter`et som Body Shop anbefaler alle gravide, er full av stoffer som ellers frarådes til barn og gravide. Selv brukte jeg lenge bare ren hvetekimolje, og det funket bra for meg. Lykke til!

    SvarSlett
  4. Ja, å smøre seg er nok alfa og omega. Ikke så viktig med hva, så lenge det er rene produkter :) Når jeg har brukt opp oljen fra Weleda så kjøper jeg nok ren hvetekimsolje. Weledaoljen koster jo 250 kroner eller noe for 100 ml, og jeg smører mage, bryster, rumpe og lår...da går det jo litt :)

    SvarSlett
  5. Første gang jeg ramler over bloggen din, fin blogg! Jeg har brukt begge oljene. Om de virket? Kanskje det? Jeg smurte meg hver eneste dag med begge to, og har bare noen små, svake strekkmerker på sidene, absolutt til å leve med. Men - jeg fikk også noen dypere strekkmerker på innsiden av lårene, ganske langt opp, og der hadde jeg jo ikke smurt. Så som et tips fra en mamma til en annen: smør gjerne der og!

    Angående oljen mot å revne; med fare for å bli detaljert (greit å være anonym :D) Jeg revnet ikke der jeg hadde smurt oljen, men derimot litt innvendig. Og det er det jo ikke akkurat så mye å gjøre med på forhånd. Så man vet aldri! Men for å si det slik, jeg anbefaler oljene, og kommer til å bruke dem neste gang og. Kan ikke med 100%s sikkerhet si at de virket, men det kan man jo aldri. Lykke til videre :)

    SvarSlett
  6. Så utrolig koselig at du fikk gavekort! Heldig du ;) Har ikke brukt de oljene før, synes det er for mye stoffer fra saueull i de produktene :P

    SvarSlett
  7. Anonym: Jeg smører lårene også, etter tips fra mamma. Det er 23 år siden hun fødte søsteren min, og i sommer lurte jeg på hva alle de hvite strekene på lårene hennes var...Så jeg smører lårene mine godt :D

    SvarSlett
  8. Min erfaring er at enten er man disponert for strekkmerker, eller så er man ikke det. Strekkmerkene oppstår i underhuden, og dit rekker ikke kremene og oljene. Men jeg håper jeg tar feil :)

    SvarSlett
  9. Annas Camping: Det er det jeg også har hørt, men jeg kan ikke la være å prøve alikevel :D

    SvarSlett
  10. Hva heter oljen til revning i "mellomkjøttet" (som er underlivet, eller ? ) Hadde vært fint å unngå:)

    -Maren

    SvarSlett
  11. Jepp, mellomkjøttet er området mellom vagina og anus, for å si det pent ;) Oljen heter rett og slett "fødselsforberedende olje". Lykke til :)

    SvarSlett
  12. Så masse spennende, har veldig lyst til å titte innom Røtter så fort jeg får sjansen :-)

    Apropos mellomkjøtt (forferdlig navn!), så håper jeg virkelig at oljen hjelper for deg! Høres ikke spesielt hyggelig ut å revne...

    SvarSlett
  13. Perineum er et litt penere ord for mellomkjøtt :) Så vi krysser fingre for en inntakt perineum i november ;)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.