onsdag 31. august 2011

Bekkenløsning og baking


Jeg har vært sykemeldt en stund nå med bekkenløsning og ryggsmerter. Det er vondt både å gå og sitte for lenge, men en ting som fungerer er å stå og småjobbe litt på kjøkkenet. Da får jeg bevegd meg litt innenfor smertegrensa, og ryggen løsner opp. Dette har resultert i min første egenkomponerte muffinsoppskrift! Jeg hentet inspirasjon fra andre oppskrifter jeg har prøvd før, også diktet jeg litt selv. Resultatet ble veldig bra, og muffinsene metter skikkelig godt. De er ikke særlig søte, for søtt bakverk funker ikke for meg i det hele tatt. Selv med grovt mel og sunn søtning reagerer jeg på det. Disse blir best om man har noe på toppen; jeg prøvde cashewnøttesmør og usøtet syltetøy. Cashewnøttesmøret ble bare kjempegodt på! Anbefaler virkelig å prøve det som muffinstopping.

Grove matmuffins
3 dl grovt speltmel
1 dl bokhvetemel
1 dl havregryn
3 toppede skjeer kokosmel
1 ts natron
1/2 ts bakepulver
1 ts malt ingefær
1/2 ts malt muskatnøtt
1 klype salt
2 moste bananer
2 dl joghurt naturell
1 pisket egg
1 ss yacon

Rør først sammen alt det tørre, før du forsiktig tilsetter det våte. Legg i muffinsformer, og stek på 190 grader i ca 20 minutter. Du kan selvfølgelig bruke det melet du ønsker selv, jeg tok bare det jeg alikevel hadde i hus. Og selv om muffinsene mine ikke ser så saftige og gode ut på bildet, så er det det, altså. Muffinsene mine ser liksom aldri ut som de i kokebøkene...men det er kanskje ikke bare hos meg det skjer?

9 kommentarer:

  1. Spennende oppskrift! Jeg er på jakt etter skolemat, og disse ser jammen bra ut! Tvi tvi med bekkenløsning! Jeg føler med deg, har hatt det to ganger selv!

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Ja, dette er skikkelig bra skolemat vil jeg tro! :)

    SvarSlett
  3. Åj, så gode de ser ut! Disse må jeg prøve! Forresten, hvordan lagde du mandelmelk? Det hørtes også veldig spennende ut :)

    SvarSlett
  4. Å lage egen mandelmelk var veldig enkelt! Jeg fant oppskriften hos Superlivsstil her: http://superlivsstil.net/wp2/2011/08/min-mandelmelk/
    Gjort i en fei, og veldig godt :)

    SvarSlett
  5. Å, dei muffinsane såg kjempegode ut! Må prøvast ut! (Men eg må byta ut speltmjølet med glutenfritt mjøl, då.)

    SvarSlett
  6. Ragnhild: Jeg skal prøve å lage muffinsene med glutenfritt teff-mel en dag og se hvordan det går, da blir de litt finere også. I teorien i allefall :D

    SvarSlett
  7. De muffinsene høres gode ut! Håper smertene gir seg fort, høres noe særlig ut...

    SvarSlett
  8. Hos de fleste forsvinner bekkenløsningen med en gang babyen kommer ut. Krysser fingre for at det skjer med meg også :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.