mandag 29. august 2011

Gratinerte auberginer med kikertfyll


I går tok jeg frem kokeboken "Bønner og Linser" av Camilla Jensen. Jeg har hatt den ganske lenge uten å bruke den, men jeg tror det er en ny favoritt! Boken er full av spennende oppskrifter basert på bønner og linser, og det er jo en matvare som både er stappfulle av næring, billige å kjøpe inn og smaker veldig godt. Ja takk til mer bønner og linser! Jeg prøvde meg på gratinerte auberginer med kikertfyll, her kommer oppskriften.

1-2 modne auberginer
4-5 dl kokte kikerter
1 stor, gul løk
3-4 fedd knuste hvitløk
1 neve frisk, finhakket kruspersille
150 g parmesan, cheddar eller fetaost
2-3 ss finhakket frisk mynte eller persille
olivenolje
salt og pepper + eventuelt andre krydder du ønsker

Del auberginene på langs. Strø et tykt lag salt utover begge snittflatene. Sett dem tilside i 20-30 minutter på en dyp tallerken. Sett stekeovnen på 225 grader. Varm 3 ss av oljen i en dyp panne. Surr løken gyllen, tilsett kikertene og hvitløken. La det surre i et par minutter på svak varme mens du rører om. Sett pannen til side.

Skyll saltet av auberginene. Tørk dem godt, og legg dem med snittflaten ned i en ildfast form med litt olivenolje i bunnen. Pensle dem på ryggen med oljen. Sett formen midt i ovnen og la den stå i ca 20 minutter til skallet begynner å krølle seg og fruktkjøttet er helt mykt. Du kan prøve å legge en gaffel på skallet og trykke ned. Auberginene er ferdige når de kan trykkes flate med gaffelen. Ta formen ut av ovnen.

Snu auberginehalvdelene , og skrap forsiktig ut innholdet med en skje. La skallet ligge i formen. Ha auberginekjøttet i pannen med kikertene og bland godt sammen. Mos det hele til en grov masse med en stavmikser. Bland inn den finhakkede persillen, og smak til med salt og pepper. Fordel massen i aubergineskallene, og strø osten over. Sett formen øverst i ovnen og la osten smelte og bli gyllen. Ta formen ut, og dryss toppen med finhakket persille eller mynte.

Dette ble skikkelig kosemat, og vi spiste det kun med spinat ved siden. Retten kan også brukes som tilbehør til annen mat, eller du kan ha en mer avansert salat til. Man kan også tilsette mer krydder i, her er det bare å prøve seg frem! Vel bekomme!

Jeg har forresten prøvd å bli litt klokere på oppskrifter og opphavsrett. Så langt jeg forstår det er ikke oppskrifter beskyttet av opphavsretten, så lenge man ikke tjener penger på å spre matrialet. I tillegg bør man oppgi kilde, slik som jeg har gjort over. Er det flere bloggere som har oppfattet det slik som meg?

5 kommentarer:

  1. Høres og ser så herlig ut! Jeg tror det er som du har funnet ut med opphavsretten, i alle fall sist jeg sjekket:)

    SvarSlett
  2. Så bra! Om vi begge har oppfattet det slik, så er det nok riktig :)

    SvarSlett
  3. Fantastisk Middelhavsrett! Jeg elsker aubergin!

    SvarSlett
  4. Spennende rett, jeg er veldig glad i aubergin :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.