fredag 19. august 2011

Raw energikuler


Etter å ha blogget om at jeg var litt matlei i går, satte jeg i gang på kjøkkenet. Jeg lagde disse energikulene, som forhåpentligvis skal redde meg de gangene jeg plutselig blir veldig sulten og trenger en liten snack mens jeg lager mat. Disse er basert på en oppskrift jeg fant hos Sanabona for lenge siden, men jeg har lagt til en del og endret litt. Disse har en drøss av næringsstoffer og skal holde deg mett lenge. Kan tippe at de er supre å ta med ut på tur! Om du ikke har alle ingrediensene er det bare å dikte ivei selv, slik som jeg har gjort!

Raw energikuler
3 ss rått kakaopulver
6 ss kokosmasse
1 ss knuste linfrø
1 ss chiafrø
1 ss hampproteinpulver
1 ss yaconsirup
2 never gojibær
1 neve kakaonibs
1 neve finhakkede mandler
2 ss extra virgin rå kokosolje
1 ss kanel
1/2-1 ts revet muskat
1/2 ss rå vaniljepulver
1/2 ts rosa Himalayasalt

Kna alt sammen slik at det blir en kompakt masse. Du kan enten lage kuler, eller legge de i muffinsformer. De som ligger i formene er kanskje lettest å ta med i matpakka, også blir man ikke grisete på fingrene av å spise de! Oppbevares i kjøleskapet.

Etter å ha lagd disse satte jeg igang med middagen. Jeg lagde falafel med melonsalat og quinoa, sammen med en egenkomponert yoghurtdressing. Det ble veldig godt, selv om jeg har litt forbedringspotensiale på falafel-fronten. De ble kanskje ikke helt bloggevennlige på første forsøk! Men jeg føler at kjøkkengleden kommer sigende tilbake, og det er deilig!

5 kommentarer:

  1. ojoj! Fristende energikuler :)Liker siden din!

    SvarSlett
  2. Ser veldig godt ut! Burde bli flinkere til å lage slikt :)

    SvarSlett
  3. Carita: De energikulene er kjempelette å lage, tar bare to sekund :)

    SvarSlett
  4. Trengte nettopp et godt tips om turmat, så tusen takk. Jeg pleier å lager energikuler etter hva magefølelsen min forteller meg, men nå skal jeg prøve for en gangs skyld å følge en oppskrift slavisk, for denne er jo super sunn! :D Takk for tipset og du har en flott blogg :)
    Ønsker deg ei riktig god helg.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.