onsdag 3. november 2010

Muffins med pære og ingefær


Jeg fant denne oppskriften i et blad, og bestemte meg for å prøve. En muffins uten hvetemel og sukker, men med rug, havre og agavenektar! Oppskriften er fra Sophie Dahl som har kommet med en egen kokebok.


Muffins med pære og ingefær
2 ts bakepulver
1 ts natron

1 ts malt ingefær

1 ts malt kanel

1 ts malt muskatnøtt

125 g speltmel (her brukte jeg grovt rugmel)

150 g havregryn

225 gram most pære (skrell og kok de før de moses)

4 eggehviter leltt pisket

125 ml naturell yoghurt

240 g agavesirup (dette synes jeg er alfor mye, jeg hadde i et par spiseskjeer)

en neve rosiner

1 pære til pynt.


Forvarm ovnen til 190 grader, og smør muffinsformene. Sikt bakepulver, natron, ingefær, kanel og muskat i en stor bolle. Rør inn speltmel (eller rugmelet) og havregrynet. Lag en grop i det tørre og ha i alt det våte, pluss pæremosen og rosinene. Rør alt forsiktig sammen, og fyll formene 2/3 fulle. Pynt med en pærebit på toppen. Stekes i 25-30 minutter.


Jeg tror røren min ble litt for våt, for jeg måtte steke mine i nesten en time. Men de ble veldig gode! Det er jo både egg og meieriprodukter her i tillegg til mel, så det kan være litt tungt for magen. Men som en liten kos i ny og ne, er dette helt supert. Hvem har sagt at man trenger masse raffinert hvetemel og sukker for at det skal bli god stemning i matveien? Bon apetit!

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.