onsdag 21. september 2011

Vaskenøtter og hjemmelaget såpe

Søsteren min hadde med enda en gave til meg forige uke, nemlig vaskenøtter! Jeg har hatt lyst til å prøve vaskenøtter lenge, da dette er et helt økologisk og rent produkt. Nå har jeg testet det på flere maskiner tøy, og det fungerer kjempebra. Klærne blir rene, og det er jo det er jeg er ute etter. At det i tillegg blir rent uten å belaste miljøet eller helsen vår er jo helt supert! På nettsiden vaskenøtter.no fant jeg 12 gode grunner for å bruke vaskenøtter.

1. Nøttene er en naturlig, fornybar og økologisk ressurs
2. Klærne blir rene uten rester av kjemikalier, duftstoffer,silikater eller blekemidler, og er derfor spesielt godt egnet til allergikere, små barn og personer med sensibel hud
3. I tillegg til bomull, vasker nøttene også silke, ull og goretex skånsomt
4. Nøttene inneholder ikke blekemidler, slik at klærne beholder fargene lengre
5. Nøttene kan brukes to ganger og komposteres etter bruk
6. Nøttene er viltvoksende og er fri for pestisider
7. Nøttene kan brukes på vask fra 30 til 90 grader
8. Naturen belastes ikke med kjemikalier
9. Klesvasken blir myk uten bruk av skyllemidler
10. Sanking og knekking av nøtter gir en ekstrainntekt til bønder i Nord-India
11. Nøttene er billigere enn andre økologiske og hudvennlige vaskemidler
12. Nøttene kan også brukes til gulvvask, vindusvask, i oppvaskmaskinen eller til fjerning av insekter

Hjemmelaget såpe
På nettsiden fant jeg en oppskrift på hvordan man lager flytende såpe selv av nøttene. Dette var kjempeenkelt! Ta en liten håndfull vaskenøtter, tilsett ca. 1/2 liter vann og la dette få et oppkok. La det småkoke / trekke i ca. 10 minutter. Vannet begynner å skumme og blir brunt, fordi saponinen i nøtteskallene frigjøres. Ved å bruke stavmikseren etter en tid når nøttene har blitt myke, deles de opp i mindre biter, og mer saponin kan frigjøres. Etter ca. 10 minutter avkjøles vannet, nøtteskallene siles av og komposteres, og såpeløsningen helles over i en tom beholder. Denne såpa kan brukes til det meste av vask, det er bare å prøve seg fram. Den skummer mindre enn vanlig såpe, men fjerner skitt like godt. Ved å tilsette noen dråper lavendelolje, får såpa en god lukt.

Jeg tilsatte lavendelolje og tetreolje, da tetre har en antiseptisk og antibaktriell effekt. Lavendel ga det hele en deilig duft, da hverken vaskenøtter og tetre dufter direkte deilig (men klærne dufter helt rent etter at du har brukt vaskenøtter altså). Såpen blir veldig tyntflytende, så jeg kan tenke meg at den er litt vanskelig å bruke som håndsåpe, sjampo etc slik som den er. Jeg skal eksperimentere litt og se om jeg finner noe lurt å blande den min! Jeg tror at jeg i første omgang vil bruke min i husvasken, for det er først og fremst der jeg føler for å finne en naturlig og god såpe! Har du prøvd vaskenøtter eller laget din egen såpe av det?

19 kommentarer:

  1. Så spennende! Sånne vil jeg også prøve.

    SvarSlett
  2. Di vaskenøttene brukes her i huset også! Super på klesvask som du kan henge ute til tørk, sengtøy lokter så herligt! vi bruker å tilsette litt eddik i oppkoket, som helles på sprayflaske-genialt! :)

    SvarSlett
  3. Jeg tror at har man først begynt med vaskenøtter så er man hekta! Det føles så mye bedre å bruke det enn vanlige vaskemiddel :) Ja, eddik har jeg hørt mye bra om, at man kan ta det i der det skal være skyllemiddel, så holder plaggene bedre på fargen. Det kan også være med på å fjerne vond lukt.

    SvarSlett
  4. Jøss. Sånne har jeg ikke hørt om før, men det høres ganske spennende ut!

    SvarSlett
  5. Brukte vaskenøtter mye før,men datt av lasset :P ble litt lei at det kom noen ganger små biter på tøyet. Men fungerer godt :)

    SvarSlett
  6. Hei. Her var det mye spennende lesning. Gleder meg til å følge deg videre.

    SvarSlett
  7. Carita: man får kjøpt små nett man kan ha nøttene i, da slipper man små biter i tøyet :) Benedicte: så hyggelig med en ny leser! ♥

    SvarSlett
  8. Brukte det, men ennå kom det små biter på tøyet :P Bruker ecoleaf og sonett og er fornøyd med det ;)

    SvarSlett
  9. Interessant! Vaskenøtter må jo definitivt testes ut!

    SvarSlett
  10. Jeg prøvde vaskenøtter og var fornøyd med resultatet, men opplevde at nøttene kom ut i klesvasken slev om jeg brukte nett. Nå skal jeg koke såpe etter oppskriften din. Kanskje jeg kan bruke den som flytende såpe i maskinen.

    SvarSlett
  11. MH, det høres jo først veldig bra ut med vaskenøtter og jeg likte dem ganske godt som da jeg prøvde de.
    men så leste jeg om at prisen stiger så veldig i de områdene der de har disse nøttene som eneste alternativ, altså jo flere som blir solgt i her, desto dyrere blir de for dem.det høres jo overbevisende ut.
    jeg synes det her er best å bruke andre miljøvennlige vaskemidler når man kan få tak i dem.

    kanskje greit å sjekke, det er en del sider om temaet

    SvarSlett
  12. Anonym: Uff, det høres jo ikke bra ut. Får undersøke dette nærmere, og hvis dette stemmer finnes det jo mange gode alternativer. Takk for tips!

    SvarSlett
  13. Leste om vaskenøtter her om dagen og ble nysgjerrig på å prøve. Nå kan jeg bestille og prøve meg fram takket være innlegget ditt :-)

    SvarSlett
  14. Så morro at du har kjøpt vaskenøtter! :) Håper du blir fornøyd, det er iallefall jeg! Og nå har jeg vasket badet med den hjemmelagde såpa mi, og det ble veldig rent og fint :)

    SvarSlett
  15. Her kom du meg i forkjøpet gitt, jeg hadde nemlig tenkt å lage et blogginnlegg om vaskenøtter ;-) Jeg har brukt dem en stund, og syns de fungerer bra på voksenklær, men dessverre ikke på skitne barnehageklær.

    SvarSlett
  16. Ble så opptatt av babyinnlegget ditt sist jeg var innom, at jeg glemte helt å titte lenger nedover siden:D

    Jeg har nettopp begynt å bruke vaskenøtter jeg også, synes de funker superbra. Bruker ren lavendelolje på vaskeposen så dufter tøyet deilig og mildt. Skal også teste å lage oppvasksåpe med det, synes det er fantastisk at det finnes noe så naturlig å vaske med:)

    Ser at flere klager på at vaskenøttene kommer ut av nettet. Jeg fikk med poser som er av helt tett bomullsstoff, ikke "netting" som det høres ut som de andre har? Har ikke opplevd noen rester/biter på klærne. Mine er kjøpt på iherb.

    SvarSlett
  17. Ja, den såpa jeg lagde selv av vaskenøttene var helt super! Anbefaler virkelig å lage den :) Ikke dumt å bestille vaskenøtter på iHerb, det skal jeg også gjøre!

    SvarSlett
  18. Vil bare kommentere at vi prøvde disse vaskenøttene hjemme hos oss en periode. Som noen har nevnt her så fungerte det greit på vårt tøy, men ikke i det hele tatt på skittent barnetøy (spedbarnstøy med gulpeflekker osv.)

    I tillegg lukter nøttene helt forferdelig. Vi gikk tilbake til vanlig vaskemiddel da det slo oss at disse nøttene egentlig ikke vasket noe bedre enn såpefri vask. Så valget var enkelt, tilbake på vanlig vaskemiddel og da forsvant flekkene.

    Så min anbefaling er å bruke disse nøttene til noe annet enn tøyvask, for rent blir det ikke, og vondt lukter det!

    SvarSlett
  19. Tusen takk for kjempebra tips!!!! Jeg var egentlig på utkikk etter oppskrift på naturlig såpe for å bruke i hjemmelaget vaskemiddel til klesvasken, men dette er jo titusen ganger bedre!!!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.