onsdag 7. september 2011

Høstens epledessert


Det er høst, og de norske eplene er i butikken! Jeg har gledet meg lenge; nå når bærsesongen er over tar de norske eplene over for min del. Uheldigvis kan man fort blir litt rar i magen av å spise tre epler om dagen, så jeg må porsjonere ut litt. I går bestemte jeg meg for å lage dessert av eplene istedet, og det ble veldig godt!

Høstens epledessert
2 skrelte epler delt i skiver
et par ss søtning; jeg brukte yaconsirup
1 dl økologiske havregryn
1 ss Teffmel
1 ts kanel
1 neve hakkede nøtter, gjerne mandler
1 ss smeltet meierismør

Legg eplene nederst i en ildfast form. Rør inn 1 ss av søtningen i eplene. Jeg hadde bare søtning i sirupsform denne gangen, men jeg tipper at dette er enklere med søtning i pulverform. Jeg har bestilt yaconpulver nå, og tipper at det gjør susen!

Rør sammen de tørre ingrediensene sammen med smør og 1 ss søtning (her bør søtningen være i sirupsform, siden det hele skal bli litt fuktig). Spre det utover eplene. Stek på 180 grader i 30 minutter.

Om du ikke spiser smør har du sikkert en lur ingrediens å erstatte det med. Og som alltid; her er det bare å eksperimentere. Bruk dette som et utgangspunkt, men du kan fint bruke andre type nøtter, annen type søtning eller andre krydder i. Jeg serverte det hele sammen med kokoskrem med vaniljepulver og det ble kjempegodt. Det var nesten som å spise eplekake, bare at jeg ikke ble dårlig etterpå. Hurra! ♥

10 kommentarer:

  1. Ååå det såg gått ut, säg till nästa gång denna dessert är i farten så tror jag att jag tittar förbi :)

    SvarSlett
  2. Mmm, dette fristet! Varme epler er bare sååå godt. Jeg lagde noe lignende med plommer i fjor, minner litt om dette, men jeg kaller det smuldrepai:) Veldig godt med varme bær også! Må nok lage dette en dag.

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg til å lage dette igjen, jeg lover det er godt! :) Anita: Smuldrepai er kanskje noe lignende ja! Jeg spiser jo aldri kaker, så jeg er ikke så bevandret i hva ting heter :D Jeg ble inspirert av noe moren min lagde når jeg var ung, bare at det var stappfullt av sukker. Men det var ganske lett å gjøre desserten sukkerfri og sunnere. Sikkert veldig digg med plommer også!

    SvarSlett
  4. Herlig, i dag tenkte jeg og mamma å bruke noen litt gamle epler til dessert. Kanskje vi lager dette! :)

    SvarSlett
  5. nam!
    hei, forresten! grete nevnte bloggen din, så jeg tittet innom. fin!
    jeg har også en:)

    håper formen er fin og motet på topp.
    *maria
    http://zoopayne.blogspot.com

    SvarSlett
  6. Maria: Formen er så bra som den kan være, og motet er iallefall på topp! :)) Gleder meg til å sjekke ut bloggen din også!

    SvarSlett
  7. Testa denne i dag, med yaconrotpulver og agavesirup. Kjempegodt! Takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  8. Så bra at den falt i smak! :)

    SvarSlett
  9. Ooh, dette skal jeg lage ikveld! Her blir det med lucumapulver og agave, åh, jeg gleder meg :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.