tirsdag 14. desember 2010

Tips til hjemmelagde julegaver



Det er kanskje litt dristig å legge ut hva man skal gi i julegaver på bloggen sin, men de aller fleste som skal få dette i presang er ikke ivrige blogglesere. Og de som er det har kanskje en mistanke om hva de skal få uansett;) Jeg tenkte at det er fint å legge ut dette som inspirasjon til hva man kan lage selv! For det er ganske så enkelt å lage sine egne eteriske oljer. Her har jeg beskrevet en av mine favoritt-baseoljer. Det er den jeg har brukt i gavene mine, også har jeg tilsatt forskjellige eteriske oljer. Lavendel, Rosmarin, Pomerans og peppermynte er noen av gjengangerene. Det du trenger er:


100 ml flaske til å ha oljen i
100 ml baseolje

ca 20 dråper eteriske oljer.

Noen oljer lukter sterkere enn andre, så man trenger mindre av de. Du kan ha ca 20 dråper av én, eller du kan blande flere sammen. Her er det bare å prøve seg frem! Oljene er pakket inn i silkepapir og puttet i papirposer. Gavepapir kan ikke gjenvinnes, så derfor har jeg valgt vanlig papir som kan puttes i papirsøpla etterpå. Ser bra ut, gjør den også!

Hvert år gir jeg hjemmelagde julegaver. Jeg synes det er mer personlig, og da er jeg heller ikke med på å støtte den vanvittige kjøpefesten som brer seg over landet hver desember. Dette er en gave som man har glede av lenge, og som de aller fleste har bruk for. Man kan bruke den til massasje, som fuktighet etter dusjen eller som ansiktsolje. Jeg er iallefall avhengig av min!

5 kommentarer:

  1. Lurer på hva jeg får til jul....hiiiiii:D

    SvarSlett
  2. Hvor har du kjøpt flaskene?:)

    SvarSlett
  3. Stine: Ja, det kan du lure på! ;) Hihi!
    Løvinnen: Flaskene har jeg kjøpt på samme nettbutikk som oljene; myrra.no. Kanskje jeg burde skrive et innlegg om hvor jeg kjøper alle ingediensene? Sikkert flere som lurer :)

    SvarSlett
  4. Kan man kjøpe baseoljene på vanlige butikker? Det lurer jeg på :) hey sis!

    SvarSlett
  5. Hey Sis! Baseoljer kan man kjøpe i vanlige butikker også, men da er de gjerne dyrere. Men kanskje de er billigere i Danmark...? Når jeg først skulle begynne å lage oljer gikk jeg litt rundt i butikker og kikket, men fant fort ut at det ble for dyrt!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.