onsdag 9. mars 2011

Super Berry Mix


I går unnet jeg meg en pose Super Berry Mix fra Soyou. Ikke billig, men avogtil er det lov å spandere på seg litt kos! Posen inneholder gojibær, incabær og mulberry/morbær, og jeg har bare smakt gojibær før. Incabær er sure, og skikkelig gode! Jeg har bestilt en pose fra iHerb, og gjett om jeg gleder meg til det kommer! Mulberry syntes jeg var litt for søtt, og det var selvfølgelig mest av de i posen, men incabærene smakte syrlig godteri. Denne miksen en skikkelig digg som snacks, men også som strø over müsli. Siden denne posen er knalldyr, er det mye billigere å bestille større kvanta fra nettet, og lage sin egen miks. Tenk deg denne miksen med kakaonibs og nøtter, blandet med kakaopulver? Nam! Informasjonen nedenfor om morbær og incabær er hentet fra soyou sin egen webside.

Gojibær
er jo som kjent en superbær, og er en av de matvarene med høyest innhold av antioksidanter. De er også stappfulle av C-vitaminer, B-vitaminer, E-vitaminer, jern, betakaroten, aminosyrer og mineraler. Gojibær kan bl.a være bra for å styrke fordøyelsen og for å styrke blodsirkulasjonen. Det er godt mot stress, bedrer immunforsvaret og gir styrke og energi. Blant annet! Gojibær er mye brukt i Kina, Mongolia og Tibet, og mange av de som har gojibær i dietten blir ofte ualminnelig gamle.


Mulberry/ morbær
Morbær inneholder mye C-vitamin, B-vitaminer, K-vitamin, jern, kalsium og andre næringsstoffer som proteiner, fiber, bioflavonoider, polyfenoler, med mer. Det kanskje mest interessante er et stoff som heter resveratrol som morbær er en rik kilde til. Resveratrol er sterkt antiinflammatorisk, antioksidant, immunstyrkende, og anti-aging, samt blir brukt i forbindelse med slanking og diabetes.

Incabær/physalis
Physalis kommer opprinnelig fra Peru. Spanske sjøfarere tok den med seg videre, og den dyrkes i dag over store deler av verden. Physalis ligner i uåpnet tilstand på prydveksten japansk lykt, men inne i den papirtynne membranen ligger det deilige, spiselige bæret og frister. Physalis er et oransjegult bær med glatt skall og fruktkjøttet har en saftig geleaktig konsistens med mange ørsmå hvite frø. Smaken er søtsyrlig og frisk med en snerpende ettersmak.
Physalis er rik på bioflavonoider som er sterke antioksidanter og hjelper kroppen å beskytte mot sykdommer som virus, kreft og inflammasjon. Den inneholder fosfor, vitamin A, C, B1, B6, B12 samt noen mineraler. Til å være en frukt har physalis et høyt innhold av protein på hele 16 %. Physalis er også rik på pektin som regnes for et karbohydrat og er en sammensetning av en gruppe polysakkarider som er viktig for immunsystemet vårt.

11 kommentarer:

  1. Jeg må få bestilt meg ting fra iherb, ser "alle" bestiller derfra :)
    Da kan jeg få kjøpt litt mer av tingene jeg ikke har tatt meg råd til før :)

    Ha en fin dag

    SvarSlett
  2. Så vittig, for i min pose var det flest gojibær. Men slik er det jo med økologisk, det er ingen garanti for at alt er likt ;)

    SvarSlett
  3. Nina: Ja, har du først begynt å bestille fra iHerb blir du hekta! og nå er dollaren veldig lav i tillegg :) Ha en fin dag du også!
    Mjuuugly: Hihi, jeg tror kanskje det er mest goji i min også, når jeg så litt nøyere etter. Det var nok bare det at morbærene var litt mer...dominerende! Nei, de var altfor søte for min del, altså!

    SvarSlett
  4. Physalis er nam! :D Jeg pleier å kjøpe de ferske i butikken i tilleg til de tørkede på iherb <3

    SvarSlett
  5. Har ikke smakt morbær enda, men bestilte for noen dager siden så de er på vei i posten:) Om de er alt for søte for meg så liker nok mannen dem;)

    SvarSlett
  6. Incabær er helt utrolig godt! :)

    SvarSlett
  7. Det ser ut til at incabærene er de mest populære, jeg gleder meg til å få en stor pose fra iHerb...! :) Jeg tåler ikke for søt, tørket frukt, så jeg tar det litt forsiktig med morbærene...De blir nok liggende igjen i posen ;)

    SvarSlett
  8. Jeg syns at gojibærene i den miksen var helt utrolig gode, jeg. De var så myke, og smakte liksom annerledes enn om de kom fra en pakke med bare tørkede gojibær. Veldig merkelig. Ellers er incabær kjempegodt, og morbær er litt for søtt, ja.

    SvarSlett
  9. Oj! Den så kjempegod ut :) Jeg har aldri hørt om morbær engang^^

    SvarSlett
  10. Ida: Helt enig! Gojibærene var nydelige...! :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.