torsdag 7. oktober 2010

Hjemmelaget raw sjokolade


I går skulle jeg på kino, og bestemte meg for å ta med min egen sjokolade (i tillegg til min mors ullstrikkejakke fra 80-tallet...). Skikkelig høstkos! Sjokoladeoppskriften jeg bruker har jeg funnet hos
Siljes reise.
Denne sjokoladen blir helt fantastisk god, og den er helt uten sukker eller kunstig søtningsmiddel. Siden den er raw er alle næringsstoffene i kakaoen fortsatt inntakt. Jeg kommer med eget innlegg om helsegevinstene bak raw sjokolade senere. Jeg tilsatte himalayasalt, kanel, kardemomme, rosiner og nøtter til slutt, anbefales!!

Siljes sjokolade
3-4 ss kakaofett (før smelting)

1 ss x-virgin kokosolje
5-6 ss rått kakaopulver
1 ss yaconsirup
1 ss agavesirup

- Smelt forsiktig kakaofett og kokosolje i en bolle i vannbad. Jeg koker opp litt vann i en gryte og setter bollen oppi (uten at vannet er borti) og lar det smelte av varmen fra dampen. Dette tar litt tid, så ikke ha det travelt. Pass på så det ikke blir varmere enn fingervarmt! Stikk fingeren nedi bunnen av bollen for å sjekke temperaturen.

- Rør inn yaconsirup og agave. Du kan bruke bare en av delene, men personlig liker jeg det best når man kombinerer de to.

- Rør inn en og en spiseskje med kakaopulver med visp. Lurt å ikke ha oppi alt på en gang, både med tanke på å røre ut klumper, og for å passe på at sjokoladen ikke blir for tykk. Den skal være ganske flytende.

- Når dette er gjort står du fritt til å være kreativ! Du kan eventuelt blande inn andre smaker. Jeg liker godt å bruke kanel og vaniljepulver, chili er også godt. Jeg bruker også kokosrasp, hakkede nøtter, gojibær og bipollen i. Kjempegodt!

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.