tirsdag 5. oktober 2010

Glutenfritt brød med hjemmelaget syltetøy!


Mannen min er ganske sensitiv i magen, og er spesielt var for diverse kornprodukter. Derfor tenkte jeg å prøve ut en oppskrift på glutenfri brød, og etter et søk på nettet fant jeg en oppskrift
her, hvor alle bakevarer er uten gluten, melk, gjær og sukker. Ganske hardcore!

2 egg
1/2 l vann

1 dl linfrø (bløtlagte)

1 1/2 ts salt
2-3 ss smør 8 dl mel (f.eks.: bokhvetemel, maisgryn, hirsegries- eller -flak, Finax grov brødmiks, potetmel)
4 ts naturkalk (uten melkesukker!)
1 ts bakepulver


Etter smak: solsikkefrø, anis, koriander, kardemomme, oregano el.lign. Evt. 1-2 revne poteter som bindemiddel. La røra svelle litt. Smør brødformen før deigen settes i kald ovn. Sett på 180 °C, og stek i ca 1 time etter at ovnen er blitt varm. Oppbevares i kjøleskap. Bør ikke fryses.

Jeg brukte bare bokhvetemel, og jeg tror kanskje brødet hadde blitt hakket mer spennende om jeg hadde brukt flere forskjellige melsorter. Jeg brukte heller ikke naturkalk. Mannen min spiste brødet uten å bli dårlig i magen (hurra!), men syntes ikke det var særlig spennende. Jeg var forsåvidt enig, og kamuflerte den noe triste smaken i hjemmelaget blåbærsyltetøy. Siden jeg ikke er like sensitiv i matveien som ham, kommer jeg nok til å lage brød med flere kornsorter og gjær neste gang. Men det var et spennende eksperiment, og det er sikkert supert for de som har matallergier og ikke kan spise vanlig brød.

Som "smør" på skiva brukte jeg ekstra virgin kokosolje. Det er en utrolig sunn olje som kan brukes til det meste innen matlaging. Eget innlegg om kokosolje kommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.