lørdag 4. desember 2010

Sterk dokumentar om forbruk.

Garantert kort levetid er en dokumentar du kan se på NRK nett-TV. Den handler om at produsenter i dag gir produkter kortere levetid, slik at vi skal forbruke mer. Dokumentaren tar bla. for seg lyspæren, som tidlig ble gitt en mye kortere levetid enn hva den i teorien kan ha. I USA henger det faktisk en 100 år gammel lyspære som fortsatt lyser, god som ny! Men tidlig ble det bestemt at lyspærer bare skulle lyse 1000 timer, og slike restriksjoner gjelder de fleste produkter i dag slik at vi må handle nye varer. Vi møter også Neistatbrødrene, som opplevde at iPod-batteriet døde etter 18 måneder. Når de kontaktet Apple fikk de beskjed om å kjøpe en ny, og provosert av dette lagde de denne kortfilmen. Den spredte seg på internett, og følgene ble et gruppesøksmål som endte med at Apple måtte forlenge garantitiden sin, og gjøre det mulig å skifte ut batteriet på iPoder. Denne dokumetaren er veldig provoserende, og får en til å tenke over sitt eget forbruk også. Den er verdt å se!

4 kommentarer:

  1. mamma ambefalte meg den dokumentaren i går faktisk. jeg og samboeren min diskuterte tidligere i uken hvordan barberblader varte leeeenge før i tiden,men nå ble de raskt sløve.. sykt

    SvarSlett
  2. Ja, dette er noe de fleste kjenner seg igjen i. Det er så forvilende, for det er vanskelig å unngå disse produktene. Det gjelder jo de fleste forbuksvarer i dag :(

    SvarSlett
  3. Ble igrunn ikke provosert, det er det jeg har sagt lenge... at alt bare er en diger konspirasjon. Helt klart lærerik ihvertfall, alt jeg sier er ikke "anti-kapitalisme", det er fakta. Sendt til mange jeg kjenner.

    VI må bare kjempe i mot. Jeg har så lite lyst å kjøpe ny mobil IGJEN (2år), men den er helt elendig. Skal jaggu sjekke ut utvalget av "gamle" mobiler. Må ikke ha det nyeste, jeg vil ha noe som fungerer, og det håper jeg jo flere kan gjøre og. Må ikke ha iphone osv bare for mobilen ryker!!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.