fredag 17. desember 2010

Hjemmelaget müsli


I går surfet jeg litt på nettet etter inspirasjon i matveien. Da kom jeg på at jeg lenge har villet lage min egen müsli. Jeg gikk for den første og beste oppskriften google ga meg, nemmelig sense of life sin (en blogg jeg allerede følger). Da jeg hadde få av hennes ingredienser i huset tok jeg bare det jeg hadde for hånden. Jeg byttet ut rosiner med gojibær, da rosiner er for søtt for meg. Jeg tror heller ikke kroppen min blir så glad når den får det. Jeg hadde også i kakaonibs; min beste venn for øyeblikket!

Lille Hvitløks improviserte müsli
4 dl havregryn

en neve linfrø

noen never hasselnøtter

noen never mandler
3 ss kokosmasse

2 ts kanel

1 ts malt ingefær

2 dl vann

1 ss yaconsirup

2 ss rapsolje

Gojibær
kakaonibs

Rør sammen alt utenom gojibærene og kakaonibsene. Fordel det utover en stekeplate, og la det stå i ovnen i ca 45 min på 170 grader(eller til det er tørt). Rør i det ca hvert 5-10 minutt. Når blandingen har blitt kald kan du ha i gojibærene og kakaonibsene. Her er det bare å bruke fantasien, og ha i det du synes er godt! Jeg ble kjempefornøyd, og den er fantastisk på fruktsalat. På bildet kan du så vidt skimte den under alle tyttebærene og de ekstra gojibærene jeg har hatt på, men jeg lover at den ser veldig delikat ut!

Mange bloggere deler oppskrifter på julekaker uten sukker og hvetemel nå, og de ser veldig lekre ut! Men jeg har faktisk aldri vært noen kakemons, så jeg kommer ikke til å lage noe annet en hjemmelaget sjokolade i forskjellige varianter. Jeg har merket at kroppen min ikke er så glad i for mye søtt, selv om det er i naturlige varianter. Mye sunt godteri er basert på dadler, men det reagerer jeg faktisk på. Desverre! Men jeg skal kose meg i massevis med min egen sjokolade, og kanskje jeg finner noen nye spennende ingredienser før jul?

1 kommentar:

  1. Dette ser så godt ut! Jeg har også laget min egen musli med litt forskjellige ingredienser her: http://www.fashionistamogul.com/healthy_living/?page=2 og som du sier så er det bare å slenge oppi det du har. Neste gang skal jeg bruke tipset ditt med kokosmasse!!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.