mandag 31. oktober 2011

Løvehale og den søte ventetid

Med bare 12 dager igjen til termin går dagene mye med til bare...venting. Jeg drikker bringebærblad-te, går til modningsakupunktur og bretter små babyplagg. Nå har jeg begynt å hekle igjen også, bare for å være en ekte redebygger! Jeg synes det er spennende å lese om naturmiddel som kan bidra til en lettere fødsel, og etter litt research kom jeg over en urt som på norsk heter løvehale; på engelsk går den under navnet Motherwort. Løvehale er i store deler av verden brukt som hjertemedisin og beroligende middel, men det var først og fremst som kvinneurt at den vekket min oppmerksomhet. Her er det jeg fant på Urtekilden.no om temaet.

"Løvehale heter på engelsk for Motherwort, et navn som viser til at urten har verdi som et kvinnemiddel, særlig i forbindelse med fødsler. Urten er tradisjonelt blitt brukt til å motvirke stress og anspenthet under siste del av svangerskapet, fødselen og i barseltiden. Inntatt to til tre ganger daglig helt på slutten av svangerskapet, vil den fremme mer koordinerte sammentrekninger av livmoren. Løvehale kan også brukes ved smertefull, forsinket eller uteblitt menstruasjon. Man mener det er to av alkaloidene i løvehale som fremmer livmorsammentrekningene. Denne stimulerende effekten faller sammen med en betydelig beroligende og avslappende virkning som skyldes bitterglykosidene. En slik kombinasjonen av avslappende og livmorstyrkende effekter gjør at løvehale er nyttig både som fødselsforberedende middel og for å lette selve fødselen. Det hevdes også at urten kan forhindre abort og lindre falske veer, og den vil kunne bidra til raskere å bringe livmoren tilbake til det normale etter en barnefødsel. Laboratorieforsøk har vist at lave konsentrasjoner av lionurin, en forbindelse som finnes i løvehale, fremmer livmorsammentrekninger, mens høye konsentrasjoner hemmer sammentrekningene. Denne motsatte virkningen kan forklare hvordan løvehale kan sette i gang både en fødsel og menstruasjonen, og virke avslappende på livmoren etter fødselen.

Siden løvehale også styrker hjertet, er urten ekstra nyttig under slutten av svangerskapet og ved selve fødselen, perioder da hjertet utsettes for store påkjenninger. Den kan også brukes ved uregelmessigheter som f.eks. arytmi og hjertebank som skyldes angst og anspenthet, og det er et brukbart avslappende styrkemiddel ved menopauseforandringer."

Jeg har kjøpt min som tinktur fra iHerb; da er det bare å dryppe 15-30 dråper i varmt vann. Jeg foretrekker å drikke det i min vanlige kopp med te, da det ikke smaker noe av dråpene. Jeg vil igjen påpeke at det er viktig å være forsiktig ved bruk av urter under et svangerskap, og at man bør gjøre en grundig sjekk av urten man ønsker å bruke. Urtekilden er et nettsted som gir trygg og god informasjon som jeg stoler på. Ha en fin mandagskveld!

6 kommentarer:

  1. Åh, lykke til med de siste dagene! Jeg holder på å lime inn i album fra da Sondre ble født, og disse nyfødte er jo bare HELT fantastisk skjønne. Så selv om de siste dagene kan være tunge, så gleeeeed deg til fødselen er unnagjort. Jeg blir nesten misunnelig med tanken(tre er vel nok :-)

    SvarSlett
  2. Hihi, jeg holder på å lime bilder inn i album jeg også! Men jeg limer inn alt som har skjedd FØR babyen, da. Bryllup, bryllupsreise etc. tenker det er digg å være ajour med fotoalbumet når det kommer en ny verdensborger! Jeg gleder meg sånn til babyen skal komme, det er skikkelig julaften og bursdag på en gang!

    SvarSlett
  3. Ååå, den tiden er så utrolig dyrebar. Man er spent, med god grunn, og om noen dager(kanskje fem, eller 15) kommer livet deres til å forandres. På alle mulige måter. Nyt tiden, med urter eller ei :)
    P.S. Nesten en verdens borger nr. 7 000 000 000( jeg har aldri skrevet milliarder i tall tidligere, ble det riktig?)

    SvarSlett
  4. Det er så spennende med urter og naturmedisin! Antageligvis sikkert enda litt mer spennende å vente på terminen ;-) Masse lykke til, om du ikke skriver noe nytt for tiden er inne! :-)

    SvarSlett
  5. Nadja: Ja, tenk at om bare noen dager (eller kanskje litt flere?) så vil livene våre forandre seg totalt! Alt er så spennende, og når man ikke engang vet når det skjer blir man iallefall spent! Jeg prøver å nyte tiden og ikke bare være utålmodig, da :)
    Ida: Tusen takk :)

    SvarSlett
  6. Spennende! Lykke til med alt det spennende (og utfordrende) du har foran deg!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.