søndag 25. september 2011

Et spørsmål til dere om kokosmelk!


Jeg må alltid spise frokost med en gang jeg står opp (vel og merke etter et glass med grønne pulver og annet moro!), men magen er ikke helt klar for de tyngste måltidene. I dag lagde jeg fruktsalat med nøtter, kokoskrem, kokosflak, chiafrø (en av planterikets største kilder til omega-3 og med høye verdier av kalsium. Perfekt om man ikke drikker melk!) , kakaonibs og gojibær. Bare frukt er jo ikke nok til å holde meg mett lenge, men med alle de andre ingrediensene ble det perfekt! Nøtter og chiafrø inneholder jo sunne fettsyrer, men jeg er litt i tvil angående kokosmelken. Kokosfett og kokosvann er jo sunt som bare det, og inneholder gode, sunne fettsyrer. Men selve kokosmelken inneholder jo mettet fett, som ikke er av det sunneste slaget. jeg har prøvd å søke på nettet, men finner ikke noe klart svar. Det hadde vært kjekt å vite om kokosmelken alikevel er sunnere enn andre matvarer med mettet fett, men uansett så inneholder den mye av en rekke andre godsaker. Den er rik på bla kalsium, kalium og magnesium, og det kan jo være greit å vite hvis man ikke spiser masse meieriprodukter. Det hadde vært supert om noen der ute kunne gjøre meg klokere angående kokosmelken! ♥

8 kommentarer:

  1. mettet fett er ikke usunt. så enkelt er dét :)
    les om det f.eks. her: http://espenrostrup.com/tag/mettet-fett/

    SvarSlett
  2. Jeg har det for meg at man også trenger mettet fett, ikke bare det umettede fettet. Lurer på om jeg har lest det et sted eller noe sånt, og jeg vet ikke om det stemmer.

    Forøvrig tenker jeg at x-virgin kokosolje jo er sunt, mens den som er raffinert ikke er bra i det hele tatt. Da lurer jeg på om det kan være noe liknende med kokosmelken i og med at det jo inneholder masse kokosfett - men jeg har aldri hørt om rå kokosmelk, så fremt man ikke kjøper kokosnøtter og lager den selv... Vet ikke om kokosmelken vi kjøper på boks har blitt varmebehandlet (vil egentlig tro at den har det).

    Tenkte på dette her om dagen faktisk, da jeg drakk et glass kokos-chai-shake og ble kvalm fordi det nok var for mye fett på en gang (1/2 boks vanlig kokosmelk). Jeg er ikke redd for fett, men tenkte litt over at det var bare var mettet... Håper du får svar!

    SvarSlett
  3. Spennende blogg du har :) Jeg legger deg til i blogglisten min :)

    SvarSlett
  4. Jeg tror det er det høye innholdet av "mellomlange" fettstyrer som gjør det mettede fettet i kokos sunnere enn annet mettet fett. Hva dette betyr i praksis kan jeg ikke forklare :-) Frokosten så i alle fall både god og sunn ut!

    SvarSlett
  5. Det var et veldig spennende spørsmål altså! Jeg bladde litt i en av bøkene mine, og ernæringstrapeut Monica Holand skriver i sin bok "Naturlig og Næringsrik - morsom mat for STORE og små" s.9: ......Mesteparten av de virksomme stoffene er tilstede i kaldpressede produkter, men det er sannsynligvis også en del i vanlig kokosolje og kokosmelk. Jeg bruker kun Santa Maria New i kartong. Jeg ville gjerne bruke økologisk kokosmelk hvis produsenten laget en som ikke var i metallboks. Det er ikke noe særlig apetittlig med grå kokosmelk med metallsmak.... Vet ikke om du blir litt klokere. Spennende om andre har mer om kokosmelk!

    SvarSlett
  6. Nina: Takk, så hyggelig! :) Og takk for tilbakemeldinger fra alle så langt. Det virker som det er flere som er usikker på dette, og at det kanskje er vanskelig å finne et fasitsvar. Takk for sitat fra boken, Gladerebarn!

    SvarSlett
  7. Dette har jeg egentlig ikke tenkt så mye over, men jeg mener det metta fettet i kokosmelken er like sunt som det i kokosoljen. Men det kommer jo selvsagt an på kvaliteten på kokosmelken og hvor behandla den er (noe som ofte ikke er oppgitt..).

    Frokosten din ser nydelig ut forresten!:)

    SvarSlett
  8. Fettet i kokosmelken er jo det samme som fettet i kokosoljen. Hvor tror du ellers kokosoljefettet kommer fra? Kokosolje består også av nesten bare mettet fett, men mange mener det er sunt alikevel.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.