tirsdag 8. november 2011

Deilig supersyltetøy!


På søndag lagde jeg så mye god mat! Jeg disket først opp med disse nyyydelige pannekakene som jeg har funnet hos Food is my Religion. Jeg brukte jyttemel, og den eneste søtningen jeg brukte var en skje yaconsirup. De ble ganske enkelt perfekte! Med et godt lag kokosolje og syltetøy var det helt fantastisk, og vi sa "mmmm!" og "åhhhh, så godt!" veldig mange ganger mens vi spiste. Disse kommer vi til å lage ofte! Dette syltetøyet har forresten blitt fast inventar i kjøleskapet vårt; det er supert til pannekaker, på granola eller på brødskiva. Her er oppskriften jeg brukte.

Supersyltetøy
tinte skogsbær
bløtlagte gojibær
vaniljepulver
chiafrø

Mos det hele med gaffel, så du beholder litt av bitene. Med stavmikser blir det ofte litt for flytende. La det gjerne stå litt, så lecithinen og chiafrøene lar det hele tykne. Du kan selvfølgelig bruke de bærene du vil selv, og tilsette akkurat den supermaten du ønsker (eller ikke ønsker). Anbefaler iallefall lecithin, da det i tillegg til å være veldig sunt gir det hele en rund og mild smak, samtidig som at det fungerer som et fortykningsmiddel.

Senere på dagen lagde jeg hjemmelaget sjokolade med massevis av hakkede nøtter, kakaonibs, gojibær og kanel. Nam! Om du trenger oppskrift på sjokolade finner du en variant av hvordan jeg gjør det her. Det blir litt forskjellig hver gang, rett og slett litt hump og slump! Men godt blir det hver gang. Det er forresten utrolig kjekt at dere blir følgere av facebooksiden min. Der deler jeg linker og tips som ikke kommer med på bloggen, så følg med!

7 kommentarer:

  1. Åhhh, NAM! Dette så godt ut, og veldig enkelt å lage :-)

    SvarSlett
  2. Ja, det er så digg med mat som smaker supergodt OG tar to minutter å lage! :D

    SvarSlett
  3. Det hørtes fantastisk godt ut! Jeg har ikke fått helt dreisen på glutenfrie pannekaker enda, men jeg nekter å gi opp!

    Jeg har give-away på bloggen! Vinn to billetter til Hjem & Hobby-messen: comeclean.no/post/12514697224/hjem-hobby

    SvarSlett
  4. Da bør du du prøve de pannekakene der, for de er kjempelette å lage! Jeg har lagd de flere ganger, og de har blitt like vellykkede hver gang :)

    SvarSlett
  5. Dette så nydelig, virkelig frisk og innbydende farger :)

    SvarSlett
  6. Så bra du likte pannekakene!! Jeg skal lage de med mindre søtning. tror nok de blir best da ja :)
    Og så må jeg teste det syltetøyet ditt!!! Ser fantastisk ut! Har ikke alle ingrediensene, men finner vel på noe lurt ;)

    SvarSlett
  7. Syltetøyet kan nok trikses og mikses til på mange forskjellige måter, så det er bare å prøve seg frem:) Og pannekakene blir akkurat passe søte for oss iallefall slik jeg lagde de. Mannen min snakker nesten ikke om annet enn de pannekakene, haha :D

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.