fredag 4. november 2011

Ikke kjøp søppel! Hilsen pappa


Et viktig miljøtiltak er å ikke kjøpe billige produkter som lett går i stykker. Pappa har alltid sagt at vi ikke skal kjøpe søppel, og det har har virkelig rett i; det er både dyrere i lengden og lite miljøvennlig. Men av og til er det vanskelig å dømme hva som er god kvalitet og ikke, og noen ganger har man bare ikke råd til et kvalitetsprodukt. Et eksempel på det er pudderkosten fra KICKS som du ser på bildet. Jeg trengte en ny pudderkost etter at den jeg hadde fra Everyday Minerals hadde blitt utslitt (etter over ett års hyppig bruk). Den jeg kjøpte hos KICKS var ikke av de dyreste, men jeg hadde ikke så god råd akkurat da. Fra dag én mistet den hår, så jeg gikk konstant med små, sorte hår i ansiktet. Det så jo ikke helt bra ut, så jeg dro tilbake til butikken med den. Jeg tenkte jo at det var noe feil med produktet. Da fikk jeg til svar at slik var alle de billigste kostene deres, jeg burde ha kjøpt en dyrere en. Så på mitt spørsmål om den faktisk skulle være sånn fikk jeg et bestemt "ja!". Jeg kjøpte ikke en ny en der, men bestilte meg en ny fra Everyday Minerals. Den er desverre utsolgt nå, men alle kostene jeg har prøvd fra Everyday Minerals er veldig gode. Så det ble som pappa forutså; dyrere i lengden og mer forsøpling.

Akkurat i dette tilfelle kunne jeg sikkert ha forutsett utfallet selv, men jeg trodde ikke at det billige produktet skulle være riktig så dårlig som dette. Men jeg har opplevd at jeg har kjøpt produkter som jeg antar er av god kvalitet, men som også har gått i stykker rimelig kjapt. Da blir man ganske fortvilet som forbruker; hvordan skal man kunne vite at et produkt holder mål? Det finnes forbrukertester for elektronikk og dyrere utstyr, men ellers kan det være vanskelig å finne frem i produktjungelen. Man kan bli ganske sliten av å hele tiden måtte vurdere selv hva som holder mål og ikke, og jeg skulle ønske at man skulle stole mer på produsenter og forhandlere når det kommer til kvalitet. En god tommelfingerregel er jo å se på materialet som produktet er laget av; hele og solide naturmaterialer holder lenger enn plast og tynne finérplater...Har du noen gode tips til hvordan man skal finne frem i produktjungelen? Har du noen gode triks til hvordan en finner ut om et produkt er bra eller ikke?

Pjuh! Det var dagens hjertesukk! ♥

13 kommentarer:

  1. Kloke ord :-).. Skal bestille sminke fra everyday minerals, fordi de har mye vegansk :-)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Kjipt det derre der. Eg har gått i akkurat same fella! Går med små svarte hår i ansiktet kvar dag, irriterande! Dama på parfymeriet sa den var heilt grei... Not!! Har hatt eit par dyrare før, Id blant anna, skulle investert litt meir nå også..
    Det verste er at den "blør" svart når den blir vaska, og det kosten etter fjerde vasken... Ikkje bra!!
    Dessverre har eg dumma meg ut også med å kjøpe den billegaste pinsetten på same parfymeri. 49 kr i staden for 199,- sparer jo ein del der, men hjelper ikkje når pinsetten er skikkeleg dårleg!
    Så faren din har så rett, så rett!

    SvarSlett
  3. Hege: Jeg har brukt EM i flere år og er veldig fornøyd! :)
    Anonym: Den det var verst for var egentlig Mr. Joe, for det var han som så alle de svarte hårene. Han gikk å plukket i ansiktet mitt hele tiden. "kjøp deg ny kost!" :D Både jeg og han prøver å ikke kjøpe søppel, men jeg får avogtil sånn sparekick, også resulterer det i sånne dumme episoder. Bedre å betale 199 for en pinsett man har i 10 år selv om det svir i pengepungen der og da :)

    SvarSlett
  4. EM sine koster er også syntetiske, altså! Helt dyrevennelige. :) Men god kvalitet - jeg har hatt mine i snart tre år. Veksler mellom den du har og Long Handled Kabuki.

    SvarSlett
  5. Oi, takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Da har jeg forandret på det i innlegget mitt! :) Den jeg hadde sist begynte å røyte etter ca ett år, men da hadde jeg brukt den minst en gang om dagen i over ett år.

    SvarSlett
  6. hm, det er ofte sånt at pensler med dyrehår pleier å miste en del hår i begynnelsen, hvis dette skjer med kunstår betyr det at de er laget veldig dårlig.

    men etter bare ett år, selv om den blir brukt hver dag, burde ingen pensel være utslitt. det betyr bare at den også var dårlig kvalitet. ikke helt like dårlig som den andre, men...

    jeg kommer fra tyskland og der får man kjøpt en del billigere pensler enn de fra kicks og de er egentlig ganske bra. ( i sin holdbarhet iaf. hvordan de "oppfører seg" sammen med sminken er jo også noe som gjelder, men de er ikke verste der heller).
    ecotools som fås på apoteket har også noen ok pensler til grei pris i norge.

    når jeg kjøper noe som jeg forventer skal holde i mange år så prøver jeg å finne noen jeg kan stole på. f.eks. leser jeg 1-2 bra kosmetikk-blogs som satser på kvalitet og er kritiske.

    SvarSlett
  7. fmi: Takk for tips! Skal sjekke ut ecotools neste gang jeg trenger en kost. Jeg har en øyenskyggekost i bambus fra iHerb som jeg liker godt, men den bruker jeg veldig sjeldent. Kosmetikkblogger er det sikkert lurt å sjekke ut. jeg følger ingen sånne blogger, men det kan sikkert være fint å finne en eller to som man stoler på!

    SvarSlett
  8. Nå ligger den flotte bloggen din på min linke-liste : ) http://www.comeclean.no/Linker

    SvarSlett
  9. jeg bruker id sine børster! de er helt fantastiske og jeg har brukt de i flere år. Kjøper du de på strawberrynet er det ikke så galt.


    http://no.strawberrynet.com/makeup/bare-escentuals/#6485

    SvarSlett
  10. Birgitte: Tusen takk for det! :)
    Anonym: Tusen takk for tips! Bestilte litt på Strawberrynet for lenge siden, hadde helt glemt at den siden fantes :)

    SvarSlett
  11. Jeg har børster fra id minerals, og de fulgte det med egen balsam&shampo i ett til. Børstene har ikke røytet et eneste hår og jeg vasker og pleier de innimellom om det er for mye sminke i de. Vedlikehold er et smart sparetips :)

    SvarSlett
  12. Jeg er så enig! Jeg har brukt børster fra Body Shop, de varer lenge syns jeg (men bruker dem ikke så ofte som deg). Etter å ha lest i kommentarfeltet her ser jeg at i.d. også er verdt et forsøk. Ellers har jeg begynt å kjøpe ullklær uten de verste syntetiske stoffene (akryl og nylon spesielt) innblandet, for da blir de ikke ødelagt like fort. De syntetiske trådene gnager visst på ullen eller noe sånt. Alle de mer delikate plaggene mine (ink. undertør) har jeg dessuten begynt å vaske for hånd, for da blir de ikke slitte like fort. Kvalitet gjelder i høy grad foran kvantitet når det gjelder klær også, f.eks. sko som er sydd sammen i stedet for limt, men det blir fort veldig dyrt når man trenger flere plagg på én gang!

    SvarSlett
  13. Kristine: Tror jeg skal sjekke ut id sine senere, hører veldig mye bra om de! :) Og bra at det følger med shampo og balsam med.
    Ida: Ja, jeg har også begynt å vaske BHer for hånd. Da varer de så mye lengre, og blir ikke missfarget! Det med ullklær har jeg ikke tenkt på, men nå skal jeg jammen sjekke at det ikke er blandet med syntetisk stoff. Jeg ønsker meg forøvrig ull til hver jul :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.