lørdag 6. november 2010

Få blodet til å bruse med rosmarin!


I går kjøpte jeg løvetannte og rosmarinte. Løvetann har jeg
skrevet om før, siden jeg lagde min egen te av det i sommer. Jeg er veldig glad i rosmarin i eteriske oljer, og nå også som te. Her kommer litt info om rosmarin!

Rosmarin
Dette står på baksiden av teboksen:
"I tradisjonell folkemedisin har rosmarin vært ansett å ha krampeløsende effekt på mage og tarm, og å være gallestimulerende. Pga. sin antiseptiske effekt har rosmarin vært brukt som middel for å gi bedre ånde. Sterk rosmarinte har vært brukt på betente og vanskelig helende sår"

Det kan også hjelpe mot bl.a:

-forstoppelse, diaré og oppblåsthet
-muskelspenninger og muskelsmerter
-aldrende hud, fet hud, akne og flass
-dårlig blodomløp
-cellulitt
-sparsommelige menstruasjonsblødninger og menstruasjonssmerter
-hoste og forkjølelse
-stress og depresjon


Rosmarin setter i gang blodomløpet, og det er anbefalt å drikke rosmarinte på vinteren. Det er også derfor rosmarin er bra for huden, og ikke minst for å bekjempe cellulitter. Jeg lager selv egne hudoljer, og har god erfaring med å blande i rosmarin. (Det kommer eget innlegg om det etterhvert). Rosmarin hjelper mot mye annet også, om du vil lese mer kan du besøke Urtekilden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.