tirsdag 19. juli 2011

Back on track!


Som nevnt tidligere droppet jeg alt av supermat i første trimester pga at jeg var så utrolig kvalm! Jeg var også usikker på hva som var sikkert å bruke. Etterhvert fikk jeg litt mer kunnskap om saken, det kan du lese mer om her. Nå er jeg endelig igang igjen med å ta med en styrkedrikk hver morgen; den består av en halv ts Best of Greens og en ts Macapulver, i tillegg til en ss Udo's Choice.


Maca gir energi, sexlyst, god hormonbalanse og økt fertilitet (for både kvinner og menn). Det hjelper også mot depresjoner og stress, og det inneholder en mengde vitaminer, mineraler, sunne fettsyrer og aminosyrer. Det er et adaptogen; det vil si at det hjelper kroppen på de områdene hvor den trenger det mest. Nå trenger ikke jeg økt fertilitet, men mer energi, vitaminer og mineraler er ialllefall velkomment!


Best of Greens er den formen for grønne pulver som jeg har fått anbefalt under graviditet, for blandingen er ganske mild med tanke på utrensing. Best of Greens er en enkel måte å tilføre kroppen en drøss med vitaminer og mineraler på, og det inneholder også masse klorofyll. Klorofyll hjelper kroppen med de natulige renseprosessene, som avogtil kan stoppe litt opp pga. dårlig kosthold og kjemiske tilsetninger i omgivelsene rundt oss. Det grønne pulveret kan hjelpe kroppen med å ta opp næringsstoffer fra annen mat, om du ikke får i deg nok grønne grønsaker fra før (og hvem gjør vel det?), og det er også utrolig bra for immunforsvaret!


Når det kommer til helsekostprodukter og graviditet er det vanskelig å få tydelige svar på hva som er "riktig" eller "feil" å gjøre. Her må man gå litt etter egen magefølelse, og være flink til å samle informasjon. Det er få som tørr å gi et fasitsvar, da det ikke er gjort nok forskning på området. Det som er sikkert er iallefall at man ikke skal ta produkter som virker sterkt utrensende, som chlorella, eller Aloe Vera x 40, da dette kan virke sammentrekkende på livmoren. Er du vant til å innta en del grønne pulver er det ingenting i veien for å fortsette med moderate mengder, men å sette igang med noe kroppen ikke er vant til er kanskje ikke så lurt.


Jeg har fått litt spørsmål om hvordan man skal forholde seg til grønne pulver og supermat når man prøver å bli gravid, og der er det iallefall et klart svar; kjør på! Har kroppen fulle lager av vitaminer og mineraler er det lettere å bli gravid, så et balansert kosthold og grønne pulver er topp! Vel og merke om man er frisk og fruktbar fra før, da. Må igjen få nevne macapulveret som har blitt brukt i flere tusen år i Sør Amerika for å øke fruktbarheten. Jeg har vel gjentatt det i det uendelige, men det funket for meg! Sammen med god timing da;)


Vi hadde forresten en fantastisk tur til Arendal, vi slappet av og solet oss hele oppholdet. Det var skikkelig sydenstemning!

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.