lørdag 2. oktober 2010

Syltetøy av gojibær og tyttebær


Etter å ha blitt inspirert av andre blogger, ville jeg prøve å lage syltetøy av gojibær. Jeg har sett at andre har blandet det med bringebær, men siden jeg har fryseren full av tyttebær, prøvde jeg meg på det istedet.
Det ble kjempegodt!! Noen synes kanskje at tyttebær er litt vel bittert, men for mine smaksløker fungerte det bra.

En kopp tyttebær
En halv kopp bløtlagte gojibær
2 ss agavenektar
Alt ble most sammen med stavmikser. Voila!

Gojibær er jo som kjent en superbær, og er en av de matvarene med høyest innhold av antioksidanter. De er også stappfulle av C-vitaminer, B-vitaminer, E-vitaminer, jern, betakaroten, aminosyrer og mineraler. Gojibær kan bl.a være bra for å styrke fordøyelsen og for å styrke blodsirkulasjonen. Det er godt mot stress, bedrer immunforsvaret og gir styrke og energi. Blant annet! Gojibær er mye brukt i Kina, Mongolia og Tibet, og mange av de som har gojibær i dietten blir ofte ualminnelig gamle.

Tyttebær er en gammel legeplante som inneholder vitamin C, vitamin A, B-vitaminer (B1, B2, B3) og kalium, kalsium, magnesium og fosfor. Den har blitt brukt i århundrer som medisin mot sår hals og forkjølelse, i tillegg til at den er antiseptisk, urindrivende og har og blodsukkersenkende virkning.

Agavenektar
Er et naturlig søtningsmiddel med lav glykemisk indeks; blodsukkeret vil derfor holde seg stabilt. Inneholder bl.a jern, kalsium, kalium og magnesium.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.